نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 189
به دوزخ بفرستد بخاطر گناهانشان است و اگر به بهشت بفرستد به بركت رحمت او
است" [1] روايات
متعدد ديگرى در تفاسير اهل تسنن از" حذيفه" و" عبد اللَّه بن
عباس" و" سعيد بن جبير" و امثال آنها به همين مضمون نقل شده است [2] در همين تفاسير
نيز مداركى بر اينكه اهل اعراف، صلحاء و فقها و علما و يا فرشتگان هستند ديده
مىشود.
گرچه ظاهر آيات و ظاهر اين روايات در ابتدا متضاد به نظر مىرسد، و شايد همين
امر سبب شده است كه مفسران در اين باره اظهار نظرهاى متفاوت و گوناگون كنند، اما
با دقت روشن مىشود كه نه در ميان آيات و نه در ميان روايات تضادى وجود ندارد،
بلكه همه يك واقعيت را تعقيب مىكنند.
توضيح اينكه: همانطور كه گفتيم از مجموع آيات و روايات چنين استفاده مىشود كه
اعراف گذرگاه سخت و صعب العبورى بر سر راه بهشت سعادت جاويدان است، طبيعى است كه
افراد نيرومند و قوى يعنى صالحان و پاكان با سرعت از اين گذرگاه عبور مىكنند اما
افرادى كه خوبى و بدى را به هم آميختند در اين مسير وامىمانند.
همچنين طبيعى است كه سرپرستان جمعيت و پيشوايان قوم در گذرگاههاى سخت همانند
فرماندهانى كه در اينگونه موارد در آخر لشكر راه مىروند تا همه سپاهيان بگذرند،
در آنجا توقف مىكنند تا به كمك ضعفاى مومنان بشتابند و آنها كه شايستگى نجات را
دارند در پرتو امدادشان رهايى يابند.
بنا بر اين در اعراف، دو گروه وجود دارند، ضعيفان و آلودگانى كه در رحمتند و
پيشوايان بزرگى كه در همه حال يار و ياور ضعيفانند، بنا بر اين قسمت