نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 133
و از آنجا كه لباس تقوى در مقابل لباس جسمانى قرار گرفته، به نظر مىرسد كه
منظور از آن همان" روح تقوى و پرهيزكارى" است، كه جان انسان را حفظ
مىكند و معنى" حياء" و" عمل صالح" و امثال آن در آن جمع است.
در پايان آيه مىفرمايد:" اين لباسهايى كه خدا براى شما قرار داده اعم از
لباس مادى و معنوى، لباس جسمانى و لباس تقوى، همگى از آيات و نشانههاى خدا است تا
بندگان متذكر نعمتهاى پروردگار شوند". (ذلِكَ مِنْ آياتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ).
فرود آمدن لباس!
در آيات متعددى از قرآن مجيد، به جمله" انزلنا" (فرو فرستاديم)
برخورد مىكنيم كه ظاهرا، با مفهوم فرستادن از طرف بالا به سمت پائين، سازش ندارد،
مانند آيه مورد بحث، زيرا خداوند در اين آيه مىفرمايد:" لباسى براى شما فرو
فرستاديم كه اندام شما را مىپوشاند" در حالى كه مىدانيم لباس يا از پشم
حيوانات گرفته مىشود و يا از مواد گياهى و مانند اينها كه همه از زمين است.
در سوره زمر آيه 6 نيز مىخوانيم وَ
أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ (براى شما هشت زوج از چهار پايان فرو فرستاد) و در سوره حديد آيه 25
مىخوانيم وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ ... (آهن را فرو فرستاديم ...).
بسيارى از مفسران، اصرار دارند كه اين گونه آيات را به معنى نزول مكانى، يعنى
از طرف بالا به پائين، تفسير كنند مثلا بگويند چون آب باران از بالا به زمين نازل
مىشود و گياهان و حيوانات از آن سيراب مىگردند، بنا بر اين مواد لباسها به يك
معنى از آسمان به زمين فرستاده شده است، در مورد آهن نيز سنگهاى عظيم آسمانى كه
تركيبات آهن در آن وجود داشته به سوى زمين جذب شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 133