responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 65

پست و كم ارزشى براى كفاره استفاده كرد، تصريح مى‌كند كه اين غذا بايد لا اقل يك غذاى حد وسط بوده باشد كه معمولا در خانواده خود از آن تغذيه مى‌كنيد (مِنْ أَوْسَطِ ما تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ‌).

البته ظاهر اين تعبير، حد متوسط از نظر كيفيت است ولى ممكن است هم اشاره به كيفيت و هم مقدار و كميت بوده باشد، چنان كه در روايتى از امام صادق ع حد وسط در كيفيت و در روايتى از امام باقر ع حد وسط در كميت نقل شده كه مفهوم آنها بازگشت به حد وسط در هر دو قسمت مى‌كند [1] ناگفته پيدا است كه مساله حد وسط در دو قسمت به اختلاف شهرها و آباديها و زمانها متفاوت خواهد بود.

اين احتمال نيز در تفسير آيه داده شده است كه اوسط به معنى خوب و عالى است، زيرا يكى از معانى اوسط عالى است، چنان كه در آيه 28 سوره قلم مى‌خوانيم:

قالَ أَوْسَطُهُمْ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمْ لَوْ لا تُسَبِّحُونَ‌ (بهترين آنها چنين گفت: آيا به شما نگفتم چرا تسبيح خدا نمى‌گوئيد) دوم- پوشاندن لباس بر ده نفر نيازمند (أَوْ كِسْوَتُهُمْ‌) البته ظاهر آيه اين است كه لباسى بوده باشد كه بطور معمول تن را بپوشاند و لذا در بعضى از روايات مى‌خوانيم كه امام صادق ع فرمود منظور از" كسوة" در آيه فوق دو قطعه لباس است (پيراهن و شلوار) و اگر در بعضى از روايات مانند روايتى كه از امام باقر ع نقل شده مى‌خوانيم كه به يك جامه نيز مى‌توان قناعت كرد، شايد بخاطر آن باشد كه پيراهنهاى بلند عربى بتنهايى مى‌تواند همه بدن را بپوشاند- البته در مورد زنان تنها يك پيراهن هر چند بلند باشد كافى نيست بلكه روسرى براى پوشاندن سر و گردن نيز لازم است، زيرا حد اقل لباس مورد نياز يك زن كمتر از اين نيست- و با اين حال بعيد نيست كه لباسى كه به عنوان‌


[1] نور الثقلين جلد اول صفحه 666 و تفسير برهان جلد اول صفحه 496

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 5  صفحه : 65
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست