نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 409
لتصغى از ماده صغو (بر وزن سرو) به معنى تمايل پيدا كردن به چيزى است، ولى
بيشتر به تمايلى گفته مىشود كه از طريق شنيدن و بوسيله گوش حاصل مىگردد، و اگر
كسى به سخن ديگرى با نظر موافق گوش كند به آن" صغو" و" اصغاء"
گفته مىشود.
سپس مىفرمايد" سرانجام اين تمايل، رضايت كامل به برنامههاى شيطانى
خواهد شد" (وَ لِيَرْضَوْهُ).
و پايان همه آنها ارتكاب انواع گناهان و اعمال زشت و ناپسند خواهد بود (وَ لِيَقْتَرِفُوا ما هُمْ مُقْتَرِفُونَ).
114- آيا (با اين حال) غير خدا را به داورى بطلبم در حالى كه او است كه اين
كتاب آسمانى را كه همه چيز در آن آمده فرستاده است و آنها كه كتاب آسمانى به آنان
دادهايم مىدانند كه اين كتاب به حق از طرف پروردگارت نازل شده بنا بر اين هرگز
از ترديد كنندگان مباش.
115- و كلام پروردگار تو با صدق و عدل به انجام رسيد هيچكس نمىتواند كلمات او
را دگرگون سازد و او شنونده دانا است.
تفسير:
اين آيه در حقيقت نتيجه آيات قبل است، و مىگويد: با اينهمه آيات روشنى كه در
زمينه توحيد گذشت چه كسى را بايد به داورى پذيرفت؟" آيا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 409