نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 346
از مسلمات علم زمينشناسى و جغرافياى طبيعى است.
2- كلمه" ام" همانطور كه سابق نيز گفتيم به معنى اصل و اساس و
ابتداء و آغاز هر چيزى است.
با توجه به آنچه گفته شد روشن مىشود كه اگر به مكه ام القرى مىگويند به خاطر
اين است كه اصل و آغاز پيدايش تمام خشكيهاى روى زمين است و بنا بر اين" و من
حولها" (كسانى كه پيرامون آن هستند) تمام مردم روى زمين را شامل مىشود.
آيات گذشته پيرامون جهانى بودن اسلام نيز اين تفسير را تاييد مىكند، همچنين
نامههاى فراوانى كه پيامبر ص براى زمامداران بزرگ دنيا مانند كسرى و قيصر نوشت و
شرح آن در جلد دوم تفسير نمونه صفحه 452 گذشت گواه ديگرى بر اين موضوع مىباشد.
2- ارتباط ايمان به قرآن و ايمان به آخرت
در آيه فوق مىخوانيم: كسانى كه ايمان به آخرت دارند، به قرآن ايمان مىآورند،
يعنى مىدانند اين جهان مقدمهاى است براى جهان ديگر، و همانند" مزرعه"
و يا" دانشگاه" و يا" تجارتخانه" است، و در هر حال بدون يك
سلسله قوانين و برنامهها و آئين نامه و فرستادن انبيا رسيدن به آن هدف عالى و
آماده شدن براى آن روز ممكن نيست.
و به تعبير ديگر با اينكه خداوند انسان را براى تكامل در اين جهان فرستاده و
منزلگاه اصلى او جهان ديگر است، اگر پيامبران و كتب آسمانى براى او نفرستد نقض غرض
كرده است و به اين ترتيب از ايمان به خدا و معاد، ايمان به نبوت انبياء و كتب
آسمانى نتيجه گرفته مىشود. (دقت كنيد)
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 346