نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 299
تفسير:
اين آيه در حقيقت دليلى است بر مطالب آيه قبل و دليلى است بر لزوم تسليم در
برابر پروردگار، و پيروى از رهبرى او، لذا نخست مىگويد:" او خدايى است كه
آسمانها و زمين را به حق آفريده است" (وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ
بِالْحَقِ).
تنها چنين كسى كه مبدء عالم هستى است، شايسته رهبرى مىباشد و بايد تنها در
برابر فرمان او تسليم بود، زيرا همه چيز را براى هدف صحيحى آفريده است.
منظور از" حق" در جمله بالا همان هدف و نتيجه و مصالح و حكمتها است
يعنى هر چيزى را براى خاطر هدف و نتيجه و مصلحتى آفريد، در حقيقت اين جمله شبيه
مطلبى است كه در سوره ص آيه 77 آمده آنجا كه مىفرمايد: وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما
باطِلًا:" ما آسمان و زمين و آنچه در ميان آنها
است بيهوده و بىهدف نيافريديم".
سپس مىفرمايد: نه تنها مبدء عالم هستى او است، بلكه رستاخيز و قيامت نيز به
فرمان او صورت مىگيرد" و آن روز كه فرمان مىدهد رستاخيز بر پا شود فورا بر
پا خواهد شد" (وَ يَوْمَ يَقُولُ كُنْ
فَيَكُونُ) [1] بعضى احتمال دادهاند كه منظور از اين جمله همان آغاز
آفرينش و مبدء جهان هستى باشد كه همه چيز به فرمان او ايجاد شده است، ولى با توجه
به اينكه
[1] در باره اينكه يوم كه بر طبق
قواعد ادبى ظرف است متعلق به چيست در ميان مفسران گفتگو است بعضى آن را به
جمله" خلق" و بعضى به جمله" اذكروا" كه محذوف است متعلق
دانستهاند، ولى بعيد نيست كه متعلق به" يكون" بوده باشد و معنى جمله
چنين خواهد بود" يكون القيامه يوم يقول اللَّه له كن".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 299