" و يا اينكه شما را به صورت دستههاى پراكنده به يكديگر مخلوط كند و طعم
جنگ و خونريزى را به بعضى به وسيله بعضى ديگر بچشاند" (أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَ يُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ
بَعْضٍ).
و در پايان آيه اضافه مىكند:" بنگر كه چگونه نشانهها و دلائل مختلف را
براى آنها بازگو مىكنيم شايد درك كنند و بسوى حق بازگردند" (انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لَعَلَّهُمْ
يَفْقَهُونَ).
در اينجا بايد به چند نكته توجه كرد
1- در اينكه منظور از" عذاب" از طرف" بالا" و"
پائين" چيست در ميان مفسران گفتگو است، ولى ظاهر اين است كه اين دو كلمه (فوق
و تحت) معنى بسيار وسيعى دارند هم طرف بالا و پائين حسى را شامل مىشوند، يعنى
مجازاتهايى مانند صاعقهها و رگبارهاى خطرناك و طوفانها از طرف بالا، و زلزلهها و
شكافهاى ويرانگر زمينى و طغيان رودها و درياها از طرف پائين، را در بر مىگيرد.
و نيز عذابهاى دردناكى را كه از طرف طبقه حكام و قشرهاى بالاى اجتماع بر سر
بعضى از ملتها فرو مىريزد، و ناراحتىها و شكنجههايى كه از طرف بعضى از كارگران
وظيفهنشناس دامنگير مردم مىشود كه گاهى كمتر از عذابهاى دسته اول نيست، شامل
مىگردد.
همچنين ممكن است سلاحهاى جنگى مخوف عصر ما كه از هوا و زمين زندگانى بشر را به
صورت وحشتناكى در هم مىكوبد و در مدت كوتاهى آبادترين شهرها را از طريق
بمبارانهاى هوايى و حملههاى زمينى و مينگذاريها و زير دريايىها تبديل به تل
خاكسترى مىكند در مفهوم وسيع آيه داخل باشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 283