نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 264
دست من نيست" (ما عِنْدِي ما
تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ).
" تمام كارها و فرمانها همه به دست خدا است" (إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ).
و بعد به عنوان تاكيد مىگويد:" او است كه حق را از باطل جدا مىكند و او
بهترين جدا كنندگان حق از باطل است" (يَقُصُّ
الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ).
بديهى است كسى مىتواند به خوبى حق را از باطل جدا كند كه علمش از همه بيشتر
باشد و شناخت حق و باطل براى او كاملا روشن است، به علاوه قدرت كافى براى اعمال
علم و دانش خود نيز داشته باشد و اين دو صفت (علم و قدرت) به طور نامحدود و
بىپايان تنها براى ذات پاك خدا است، بنا بر اين او بهترين جدا كنندگان حق از باطل
است.
***
در آيه بعد به پيامبر دستور مىدهد كه در برابر مطالبه عذاب و كيفر از
ناحيه اين جمعيت لجوج و نادان" به آنها بگو: اگر آنچه را كه شما با عجله از
من مىطلبيد در قبضه قدرت من بود و من به درخواست شما ترتيب اثر مىدادم كار من و
شما پايان گرفته بود" (قُلْ لَوْ
أَنَّ عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِيَ الْأَمْرُ بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ).
اما براى اينكه تصور نكنند مجازات آنها به دست فراموشى سپرده شده در پايان
مىگويد:" خداوند از همه كس بهتر ستمكاران و ظالمان را مىشناسد و به موقع
كيفر آنها را خواهد داد" (وَ اللَّهُ
أَعْلَمُ بِالظَّالِمِينَ).
***
در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
1- از آيات قرآن استفاده مىشود كه بسيارى از اقوام گذشته همين درخواست را از
پيامبران خود داشتند، كه اگر راست مىگويى پس چرا مجازاتى را كه براى ما انتظار
دارى به سراغ ما نمىفرستى؟!
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 264