نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 262
تفسير: اصرار بيجا
در اين آيات هم چنان روى سخن به مشركان و بت پرستان لجوج است- همانطور كه
بيشتر آيات اين سوره نيز همين بحث را دنبال مىكند- لحن اين آيات چنان است كه گويا
آنها از پيامبر دعوت كرده بودند به آئينشان گرايش پيدا كند پيامبر ص مامور مىشود
كه صريحا به آنها بگويد:" من از پرستش كسانى را كه غير از خدا مىپرستيد نهى
شدهام" (قُلْ إِنِّي نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ
الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ) [1] جمله"
نهيت" (ممنوع شدهام) كه به صورت فعل ماضى مجهول آورده شده است اشاره به اين
است كه ممنوع بودن پرستش بتها چيز تازهاى نيست بلكه همواره چنين بوده و خواهد
بود.
سپس با جمله:" بگو اى پيامبر من پيروى از هوا و هوسهاى شما نمىكنم"
(قُلْ لا أَتَّبِعُ أَهْواءَكُمْ) پاسخ روشنى به پيشنهاد بى اساس آنها مىدهد و آن اينكه بت
پرستى هيچ دليل منطقى ندارد، و هرگز با حكم عقل و خرد جور نمىآيد، زيرا عقل به
خوبى درك مىكند كه انسان از جماد اشرف است چگونه ممكن است انسان در برابر مخلوق
ديگرى و حتى در برابر موجود پستتر سر تعظيم فرود آورد، علاوه بر اين بتها غالبا
ساخته و پرداخته انسان بودند چگونه ممكن است چيزى كه مخلوق خود انسان است معبود او
و حلال مشكلاتش گردد، بنا بر اين سرچشمه بت پرستى چيزى جز تقليد كوركورانه و پيروى
از خرافات و هوا
[1] به كار بردن كلمه"
الذين" كه براى جمع مذكر عاقل است براى بتها به خاطر آن است كه از دريچه فكر
آنها با آنها سخن مىگويد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 262