نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 25
حقيقت تورات
قدر مشترك ميان ما و شما است اما قرآن كتابى است كه تنها شما به آن عقيده داريد پس
چه بهتر كه تورات را بپذيريم و غير آن را نفى كنيم!) آيه نخست نازل شد و به آنها
پاسخ گفت.
تفسير:
همانطور كه
در تفسير آيات اين سوره تا كنون خواندهايم، قسمت قابل ملاحظهاى از آن پيرامون
كارشكنيها، گفتگوها، سؤالها و ايرادهاى اهل كتاب (يهود و نصارى) بود، اين آيه نيز
به گوشه ديگرى از اين مباحث اشاره مىكند، و به منطق سست آنها كه مىخواستند تورات
را به عنوان يك كتاب مورد اتفاق ميان مسلمانان و يهود بپذيرند و قرآن را به عنوان
يك كتاب مورد اختلاف كنار بگذارند، پاسخ مىگويد.
به اين ترتيب
آنها را مخاطب ساخته و مىگويد:" اى اهل كتاب شما هيچ موقعيتى نخواهيد داشت
مگر آن زمانى كه تورات و انجيل و تمام كتب آسمانى را كه بر شما نازل شده بدون
تبعيض و تفاوت بر پا داريد" (قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ
لَسْتُمْ عَلى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما
أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ).
زيرا همانطور
كه گفتيم اين كتابها همه از يك مبدء صادر شده و اصول اساسى آنها يكى است، اگر چه
آخرين كتاب آسمانى، كاملترين و جامعترين آنها است و بهمين دليل لازم العمل است به
علاوه در كتب پيشين بشارتهاى متعددى درباره آخرين كتاب يعنى قرآن آمده است، آنها
مدعيند تورات و انجيل را قبول دارند، اگر در اين ادعا صادق هستند بايد اين بشارتها
را نيز بپذيرند، و هنگامى كه آن نشانهها را در قرآن يافتند، در برابر آن سر تعظيم
فرود آورند.
آيه فوق
مىگويد: ادعا كافى نيست بايد عملا اين كتابهاى آسمانى را بر پا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 25