نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 242
تفسير: بخشنده نعمتها را بشناسيد
روى سخن هم چنان با مشركان است.
و در اين آيات با بيان ديگرى براى بيدار ساختن آنها استدلال شده است، و روى
غريزه دفع ضرر تكيه كرده، نخست مىگويد:" اگر خداوند نعمتهاى گرانبهايش را
همچون گوش و چشم از شما بگيرد، و بر دلهايتان مهر بگذارد و بطورى كه نتوانيد ميان
خوب و بد و حق و باطل تميز دهيد چه كسى جز خدا مىتواند اين نعمتها را به شما باز
گرداند"؟! (قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ
سَمْعَكُمْ وَ أَبْصارَكُمْ وَ خَتَمَ عَلى قُلُوبِكُمْ مَنْ إِلهٌ غَيْرُ
اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِهِ).
در حقيقت مشركان نيز قبول داشتند كه خالق و روزى ده خدا است، و بتها را بعنوان
شفاعت در پيشگاه خدا مىپرستيدند قرآن مىگويد شما بجاى اينكه پرستش بتهاى بى ارزش
و فاقد همه چيز كنيد چرا مستقيما به در خانه خدا نمىرويد خدايى كه سرچشمه همه
نيكيها و بركات است.
علاوه بر اعتقادى كه همه بت پرستان در باره خدا داشتند در اينجا نيز عقل آنها
به داورى طلبيده مىشود، كه بتهايى كه خود نه چشم و نه گوش و نه عقل و نه هوش
دارند چگونه مىتوانند اين گونه نعمتها را به ديگران ببخشند؟! سپس مىگويد"
ببين چگونه آيات و دلائل را به گونههاى مختلف براى آنها شرح ميدهيم، ولى باز آنها
از حق روى برمىگردانند" (انْظُرْ
كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآياتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ).
درباره معنى" ختم" و همچنين علت اينكه" سمع" در آيات قرآن
معمولا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 242