نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 438
و لذا در روايات اسلامى روى مساله اذان گفتن تاكيد زيادى شده است در حديث معروفى
از پيامبر ص نقل شده كه اذانگويان در روز رستاخيز از ديگران به اندازه يك سر و
گردن بلندترند! اين بلندى در حقيقت همان بلندى مقام رهبرى و دعوت كردن ديگران به
سوى خدا و به سوى عبادتى همچون نماز است.
صداى اذان كه به هنگام نماز در مواقع مختلف از ماذنه شهرهاى اسلامى طنينافكن
مىشود، مانند نداى آزادى و نسيم حيات بخش استقلال و عظمت گوشهاى مسلمانان راستين
را نوازش مىدهد و بر جان بدخواهان رعشه و اضطراب مىافكند، و يكى از رموز بقاى
اسلام است، شاهد اين گفتار اعتراف صريح يكى از رجال معروف انگلستان است كه در برابر
جمعى از مسيحيان چنين اظهار مىداشت:" تا هنگامى كه نام محمد در ماذنهها
بلند است و كعبه پابرجا است و قرآن رهنما و پيشواى مسلمانان است امكان ندارد
پايههاى سياست ما در سرزمينهاى اسلامى استوار و برقرار گردد"! [1] اما بيچاره و
بينوا بعضى از مسلمانان كه گفته مىشود اخيرا اين شعار بزرگ اسلامى را كه سندى است
بر ايستادگى آئين و فرهنگ آنان در برابر گذشت قرون و اعصار، از دستگاههاى فرستنده
خود برداشته و بجاى آن برنامههاى مبتذلى گذاشتهاند، خداوند آنها را هدايت كند و
به صفوف مسلمانان باز گرداند.
بديهى است همانطور كه باطن اذان و محتويات آن زيبا است، بايد كارى كرد كه به
صورتى زيبا و صداى خوب ادا شود، نه اينكه حسن باطن به خاطر نامطلوبى ظاهر آن
پايمال گردد.
[1] گوينده اين سخن گلادستون از
سياستمداران طراز اول انگليس در عصر خودش بود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 438