نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 349
تنها در بعضى از روايات اسلامى ميخوانيم كه آن دو فراوردههاى خود را به بالاى
كوهى بردند، صاعقهاى به نشانه قبولى به فراورده هابيل خورد و آن را سوزاند اما
ديگرى به حال خود باقى ماند و اين نشانه سابقه نيز داشته است.
اما بعضى از مفسران معتقدند كه قبولى عمل يكى، و رد عمل ديگرى، از طريق وحى به
آدم به آنها اعلام گشت و علت آن هم چيزى جز اين نبود كه هابيل مردى با صفا و
فداكار و با گذشت در راه خدا بود ولى قابيل مردى تاريكدل و حسود و لجوج بود، و
سخنانى كه قرآن در همين آيات بعد از اين دو برادر نقل مىكند بخوبى روشنگر چگونگى
روحيه آنها است.
4- از اين آيات بخوبى استفاده ميشود كه سرچشمه نخستين اختلافات و قتل و تعدى و
تجاوز در جهان انسانيت مسئله حسد بوده، و اين موضوع ما را به اهميت اين رذيله
اخلاقى و اثر فوق العاده آن در رويدادههاى اجتماعى آشنا مىسازد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 349