نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 290
بايد حد اقل غبارى هر چند مختصر باشد بدست بچسبد [1] تنها چيزى كه در اينجا باقى مىماند معنى صَعِيداً طَيِّباً است:
بسيارى از دانشمندان لغت براى صعيد دو معنى ذكر كردهاند، يكى خاك و ديگرى تمام
چيزهايى كه سطح كره زمين را پوشانيده، اعم از خاك، ريگ، سنگ و غيره، و همين موضوع
باعث اختلاف نظر فقهاء در چيزى كه تيمم بر آن جايز است شده كه آيا فقط تيمم بر خاك
جايز است و يا سنگ و شن و مانند آن نيز كفايت مىكند، ولى با توجه به ريشه لغوى
كلمه" صعيد" كه همان" صعود و بالا قرار گرفتن" مىباشد، معنى
دوم به ذهن نزديكتر است.
طيب به چيزهايى گفته مىشود كه با طبع آدمى موافق باشد و در قرآن به بسيارى از
موضوعات اطلاق شده است (البلد الطيب- مساكن طيبة- ريح طيب- حياة طيبة و ...) و هر
چيز پاكيزه را نيز" طيب" مىگويند زيرا طبع آدمى ذاتا از اشياء ناپاك
متنفر است. و از اينجا روشن مىشود كه خاك تيمم بايد كاملا پاك و پاكيزه باشد.
مخصوصا در رواياتى كه از پيشوايان اسلام به ما رسيده روى اين موضوع كرارا تكيه
شده است، در روايتى چنين مىخوانيم:
نهى امير المؤمنين ان يتيمم الرجل بتراب من اثر الطريق
: على ع از تيمم كردن به روى خاكهاى آلوده كه در جادهها است نهى فرمود [2] قابل توجه
اينكه تيمم اگر چه در قرآن و حديث بمعنى همين وظيفه مخصوص اسلامى است ولى در لغت
بمعنى قصد كردن است، در حقيقت قرآن مىگويد:
به هنگامى كه مىخواهيد تيمم كنيد بايد تصميم بگيريد قطعه زمين پاكى را از
[1] در باره احكام تيمم و همچنين
فلسفه اين حكم اسلامى و اينكه نه تنها كارى ضد بهداشتى نيست بلكه جنبه بهداشتى نيز
دارد و همچنين معنى كلمه" غائط" و مسائل ديگرى از اين قبيل در جلد سوم
تفسير نمونه صفحه 398 مشروحا بحث كرديم.