نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 138
:" روى خود را متوجه آئين خالص توحيد كن همان سرشتى كه خداوند از آغاز،
مردم را بر آن قرار داده و اين آفرينشى است كه نبايد تبديل گردد اين است دين صاف و
مستقيم".
از امام باقر و امام صادق ع نيز نقل شده كه منظور از آن تغيير فطرت توحيد و
فرمان خدا است [1] و اين
ضرر غير قابل جبرانى است كه شيطان بر پايه سعادت انسان ميزند زيرا حقايق و واقعيات
را با يك سلسله اوهام و وساوس قلب مىكند و بدنبال آن سعادت بشقاوت تبديل مىگردد.
و در پايان يك اصل كلى را بيان كرده، ميفرمايد:" هر كس شيطان را بجاى
خداوند بعنوان ولى و سرپرست خود انتخاب كند زيان آشكارى كرده".
در آيه بعد چند نكته كه به منزله دليل براى مطلب سابق است بيان شده:
" شيطان پيوسته به آنها وعدههاى دروغين مىدهد، و به آرزوهاى دور و دراز
سرگرم مىكند ولى جز فريب و خدعه كارى براى آنها انجام نمىدهد".
(يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ
إِلَّا غُرُوراً) [2] و در آخرين آيه از آيات مورد بحث، سرنوشت نهايى پيروان
شيطان چنين بيان شده:" آنها جايگاهشان دوزخ است و هيچ راه فرارى از آن
ندارند".
(أُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ لا يَجِدُونَ عَنْها
مَحِيصاً) [3]
[2] غرور در اصل به معنى اثر آشكار
چيزى است، ولى غالبا به آثارى كه ظاهرى فريبنده و باطنى ناپسند دارد گفته مىشود،
و به هر چيز اعم از مال و ثروت و قدرت و مقام كه انسان را بفريبد و از راه حق باز
دارد مايه غرور گفته مىشود.
[3] محيص از ماده" حيص" به
معنى عدول و صرف نظر كردن است بنا بر اين محيص به معنى وسيله عدول و راه فرار
مىآيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 138