نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 8
حرام
مىدانستند، ولى هيچگونه دلالتى بر تحريم آنها در آئين ابراهيم و نوح ندارد ممكن
است اين قسمت از آنها باشد كه بعنوان مجازات بر يهود تحريم شده بود.
قُلْ
صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ
الْمُشْرِكِينَ اكنون كه مىبينيد من در دعوت خود صادق و
راستگويم، پس از آئين من كه همان آئين پاك و بى آلايش ابراهيم است پيروى نمائيد
زيرا او" حنيف" بود يعنى از اديان باطل متمايل بحق شده بود و در دستورات
او حتى در مورد غذاهاى پاك يك حكم انحرافى و تحريم بى دليل وجود نداشت. او هرگز از
مشركان نبود و اين كه مشركان عرب خود را بر آئين او مىدانند كاملا بى معنى
است،" بتپرست" كجا و" بتشكن" كجا؟
قابل توجه
اين كه در قرآن كرارا روى اين جمله تكيه شده است كه ابراهيم از مشركان نبود.
[1] زيرا همانطور كه قبلا هم اشاره كرديم بت پرستان جاهليت مدعى بودند
كه بر آئين ابراهيم هستند و آن قدر در اين ادعا پيش رفته بودند كه ديگران، آنها
را" حنفا" (پيروان ابراهيم)! معرفى مىكردند، لذا قرآن مكرر اين موضوع
را نفى مىكند.
[1] تعبير وَ ما
كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ در سوره آل عمران 67- 95 و انعام
161 و نحل 124 و بقره 135 ديده مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 8