نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 448
سراغ طاغوت مىروند بلكه هنگامى كه به آنها تذكر داده مىشود كه به سوى حكم
خدا بيائيد و داورى پيامبر ص را بپذيريد، مقاومت به خرج داده و از قبول دعوت تو
اعراض و امتناع مىورزند و با اصرار روى اين كار مىايستند".
در حقيقت قرآن مىگويد: مراجعه آنها به طاغوت يك اشتباه زودگذر نبوده كه با
يادآورى اصلاح گردد، بلكه مقاومت و اصرار آنها در اين كار نشان دهنده روح نفاق و
ضعف ايمان آنها است، و الا با دعوت پيامبر ص بيدار مىشدند و به- اشتباه خود معترف
مىگشتند (وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما
أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ
صُدُوداً) و در آيه بعد اين حقيقت را بيان مىكند كه
همين افراد منافق هنگامى كه در نتيجه اعمالشان گرفتار مصيبتى مىشوند، و در بنبست
قرار مىگيرند، به حكم اجبار به سوى تو مىآيند، (فَكَيْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ
أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جاؤُكَ ...).
و در اين موقع سوگند ياد مىكنند كه منظور و هدف ما از بردن داورى به نزد
ديگران جز نيكى كردن و ايجاد توافق در ميان طرفين دعوى نبوده است، (يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنا إِلَّا إِحْساناً وَ
تَوْفِيقاً).
در اينجا بايد به دو نكته توجه داشت: نخست اينكه ببينيم منظور از مصيبتى كه
دامنگير آنها ميشود چيست؟ بعيد نيست كه منظور از آن نابسامانيها و بدبختيها و
مصيبتهايى باشد، كه بر اثر داورى طاغوت دامنگير آنها مىشود، زيرا جاى ترديد نيست
كه اگر بر اثر داورى افراد ناصالح و ستمگر، منفعت آنى عائد يكى از طرفين دعوى شود،
چيزى نمىگذرد كه ادامه اين داورىها باعث توسعه ظلم و فساد و هرج و مرج، و از هم
پاشيدن سازمان اجتماع مىگردد، بنا بر اين چنين افرادى بزودى نتايج كار خود را
خواهند ديد و از كرده خود پشيمان مىشوند.
بعضى از مفسران احتمال دادهاند كه منظور از" مصيبت" همان رسوايى
منافقان در ميان جمعيت و يا مصائبى باشد كه به فرمان خدا، دامن آنها را مىگيرد
(همانند بلاها و شكستهاى غير منتظره).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 448