نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 365
آرزوهاى نادرست در دل مىپرورانند و چه افرادى به آنچه مثبت و سازنده است
مىانديشند.
اين تفاوتها براى چيست؟
بسيارى از خود مىپرسند چرا بعضى از افراد استعدادشان بيشتر و بعضى كمتر، بعضى
زيبا و بعضى ديگر از زيبايى كم بهرهاند، بعضى از نظر جسمى فوق العاده نيرومند و
بعضى معمولى هستند، آيا اين" تفاوتهاى طبيعى" با اصل عدالت پروردگار
سازگار است؟
در پاسخ بايد به چند نكته توجه داشت:
1- قسمتى از تفاوتهاى جسمى و روحى و مردم با يكديگر معلول اختلافات طبقاتى و
مظالم اجتماعى و يا سهلانگاريهاى فردى است كه هيچ گونه ارتباطى به- دستگاه آفرينش
ندارد، مثلا بسيارى از فرزندان ثروتمندان از فرزندان مردم فقير هم از نظر جسمى
قوىتر و زيباتر و هم از نظر استعداد پيشرفتهترند، به دليل اينكه آنها از تغذيه و
بهداشت كافى بهرهمندند در حالى كه اينها در محروميت قرار دارند، و يا افرادى
هستند كه بر اثر تنبلى و سهل انگارى نيروهاى جسمى و روحى خود را از دست مىدهند.
اين گونه اختلافها را بايد" اختلافهاى ساختگى و بىدليل" دانست كه با از
بين رفتن نظام طبقاتى و تعميم عدالت اجتماعى از ميان خواهد رفت، و هيچگاه اسلام و
قرآن بر اين گونه تفاوتها صحه نگذاشته است.
2- قسمتى ديگر از اين تفاوتها، طبيعى و لازمه آفرينش انسان است يعنى يك جامعه
اگر هم از عدالت اجتماعى كامل برخوردار باشد تمام افرادش همانند مصنوعات يك كارخانه
يك شكل و يك جور نخواهند بود و طبعا با هم تفاوتهايى خواهند داشت، ولى بايد دانست
كه معمولا مواهب الهى و استعدادهاى جسمى و روحى انسانها آن چنان تقسيم شده كه هر
كسى قسمتى از آن را دارد، يعنى كمتر كسى پيدا مىشود كه اين مواهب را يك جا داشته
باشد، يكى از نيروى بدنى كافى برخوردار است، و ديگرى استعداد رياضى خوبى دارد، يكى
ذوق شعر، و ديگرى عشق به تجارت، و بعضى هوش سرشارى براى كشاورزى، و بعضى از
استعدادهاى ويژه ديگرى برخوردارند،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 365