نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 334
همان راه سوم است.
از پارهاى از روايات كه سند آن به ابو سعيد خدرى صحابى معروف مىرسد برمىآيد
كه آيه فوق در باره اسراى غزوه اوطاس [1] نازل گرديده و پيامبر ص بعد از اطمينان به اينكه زنان اسير
باردار نيستند به آنها اجازه داد كه با مسلمانان ازدواج كنند و يا همچون يك كنيز
در اختيار آنها قرار گيرند- اين حديث تفسير بالا را نيز تاييد مىكند.
كِتابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ در اين جمله براى تاكيد احكام گذشته كه در مورد محارم و مانند آن وارد شده
مىفرمايد:" اينها امورى است كه خداوند براى شما مقرر داشته و نوشته
است" بنا بر اين به هيچوجه قابل تغيير و عدول نيست.
وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا
بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسافِحِينَ سپس مىگويد: غير از اين چند طايفه كه در اين آيه و آيات پيش گفته شد
مىتوانيد با ساير زنان، ازدواج كنيد مشروط بر اين كه طبق قوانين اسلام باشد و
توأم با عفت و پاكدامنى و دور از بى عفتى و ناپاكى صورت گيرد.
بنا بر اين" محصنين" در آيه فوق كه اشاره به حال مردان است به معنى
عفيفان و" غَيْرَ مُسافِحِينَ" تاكيد آن است زيرا ماده سفاح (بر وزن كتاب) به معنى زنا مىباشد و در
اصل از" سفح" به معنى ريزش آب و يا اعمال بيهوده و بىرويه گرفته شده
است و چون قرآن، در اين گونه امور هميشه از الفاظ كنايى استفاده مىكند آن را
كنايه از آميزش نامشروع گرفته است.
جمله أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ اشاره به اين است كه رابطه زناشويى يا بايد به- شكل ازدواج
با پرداخت مهر باشد و يا به شكل مالك شدن كنيز با پرداخت قيمت [2]
[1]- اوطاس نام محلى است كه يكى از
جنگهاى اسلامى در آنجا واقع شده است.
[2]- در باره برنامه اسلام براى آزادى
بردگان و نقشه دقيقى كه در اين زمينه در اسلام طرح شده است، در ذيل آيات مناسب
مشروحا بحث خواهيم كرد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 334