نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 274
احيانا غارتگرى ندارد ارث به او نمىرسد، به همين دليل زنان و كودكان را از
ارث محروم مىساختند و ثروت ميت را در ميان مردان دورتر قسمت مىكردند.
تا اينكه يكى از انصار بنام" اوس بن ثابت" از دنيا رفت در حالى كه
دختران و پسران خردسالى به جاى گذارد، عموزادههاى او بنام" خالد"
و" ارفطه" آمدند و اموال او را ميان خود تقسيم كردند، و به همسر و
فرزندان خردسال او چيزى ندادند، همسر او شكايت به پيامبر ص كرد، و تا آن زمان حكمى
در اين زمينه در اسلام نازل نشده بود، در اين موقع آيه فوق نازل شد و پيامبر ص آن
دو نفر را خواست و به آنها دستور داد كه در اموال مزبور، هيچ گونه دخالت نكنند و
آن را براى بازماندگان درجه اول يعنى فرزندان و همچنين همسر او بگذارند تا طرز
تقسيم آن در ميان آنها در پرتو آيات بعد روشن گردد.
تفسير: گام ديگرى براى حفظ حقوق زن
اين آيه در حقيقت گام ديگرى براى مبارزه با عادات و رسوم غلطى است كه زنان و
كودكان را از حق مسلم خود محروم مىساخت، و بنا بر اين مكمل بحثهايى است كه در
آيات سابق گذشت، زيرا اعراب با رسم غلط و ظالمانهاى كه داشتند زنان و فرزندان
خردسال را از حق ارث محروم مىساختند، آيه روى اين قانون غلط خط بطلان كشيده و
گفت:" مردان سهمى از اموالى كه پدر و مادر و نزديكان بجاى مىگذارند دارند و
زنان هم سهمى خواه كم باشد يا زياد" بنا بر اين هيچ يك حق ندارد كه سهم ديگرى
را غصب كند (لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ
الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوالِدانِ
وَ الْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ).
سپس در پايان آيه براى تاكيد مطلب مىفرمايد:" اين سهمى است تعيين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 274