responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 248

ميبريد" [1] سپس ميگويد:" و الارحام"- اين كلمه عطف بر" اللَّه" است و لذا در قرائت معروف، منصوب خوانده شده است بنا بر اين معنى آن چنين ميشود:

" و اتقوا الارحام": از خويشاوندان (و قطع پيوند از آنها) بپرهيزيد و ذكر اين موضوع در اينجا اولا نشانه اهميت فوق العاده‌اى است كه قرآن براى صله رحم قائل شده تا آنجا كه نام ارحام بعد از نام خدا آمده است، و ثانيا اشاره به- مطلبى است كه در آغاز آيه ذكر شده و آن اينكه شما همه از يك پدر و مادريد و در حقيقت تمام فرزندان آدم خويشاوندان يكديگرند و اين پيوند و ارتباط ايجاب ميكند كه شما نسبت بهمه انسانها از هر نژاد و هر قبيله‌اى همانند بستگان فاميلى خود محبت بورزيد.

إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً رقيب در اصل به كسى ميگويند كه از محل مرتفعى به اوضاع نظارت كند و سپس، به معنى حافظ و نگهبان چيزى آمده است زيرا نگهبانى از لوازم نظارت است. بلندى محل رقيب ممكن است از نظر ظاهرى بوده باشد كه بر مكان مرتفعى قرار گيرد و نظارت كند و ممكن است از نظر معنوى بوده باشد.

در جمله فوق ميفرمايد:" خداوند مراقب شما است" و تمام اعمال و نيات شما را مى‌بيند و ميداند و در ضمن، نگهبان شما در برابر حوادث او است (تعبير به" كان" در جمله فوق كه فعل ماضى است براى تاكيد است).


[1]-" تسائلون" از ماده" تسائل" به معنى سؤال كردن از يكديگر است و" تسائل باللَّه" به معنى اين است كه مردم به هنگامى كه چيزى از يكديگر ميخواهند بگويند" اسئلك باللَّه ..." (ترا به خدا) و اين نشانه عظمت خداوند در نظرها است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 248
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست