نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 248
ميبريد" [1] سپس
ميگويد:" و الارحام"- اين كلمه عطف بر" اللَّه" است و لذا در
قرائت معروف، منصوب خوانده شده است بنا بر اين معنى آن چنين ميشود:
" و اتقوا الارحام": از خويشاوندان (و قطع پيوند از آنها) بپرهيزيد
و ذكر اين موضوع در اينجا اولا نشانه اهميت فوق العادهاى است كه قرآن براى صله
رحم قائل شده تا آنجا كه نام ارحام بعد از نام خدا آمده است، و ثانيا اشاره به-
مطلبى است كه در آغاز آيه ذكر شده و آن اينكه شما همه از يك پدر و مادريد و در
حقيقت تمام فرزندان آدم خويشاوندان يكديگرند و اين پيوند و ارتباط ايجاب ميكند كه
شما نسبت بهمه انسانها از هر نژاد و هر قبيلهاى همانند بستگان فاميلى خود محبت
بورزيد.
إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً رقيب در اصل به كسى ميگويند كه از محل مرتفعى به اوضاع
نظارت كند و سپس، به معنى حافظ و نگهبان چيزى آمده است زيرا نگهبانى از لوازم
نظارت است. بلندى محل رقيب ممكن است از نظر ظاهرى بوده باشد كه بر مكان مرتفعى
قرار گيرد و نظارت كند و ممكن است از نظر معنوى بوده باشد.
در جمله فوق ميفرمايد:" خداوند مراقب شما است" و تمام اعمال و نيات
شما را مىبيند و ميداند و در ضمن، نگهبان شما در برابر حوادث او است (تعبير
به" كان" در جمله فوق كه فعل ماضى است براى تاكيد است).
[1]-" تسائلون" از
ماده" تسائل" به معنى سؤال كردن از يكديگر است و" تسائل باللَّه"
به معنى اين است كه مردم به هنگامى كه چيزى از يكديگر ميخواهند بگويند" اسئلك
باللَّه ..." (ترا به خدا) و اين نشانه عظمت خداوند در نظرها است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 248