نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 247
اين ازدواجها مباح بوده زيرا هنوز حكم تحريم ازدواج خواهر و برادر نازل نشده
بود، بديهى است ممنوعيت يك كار، بسته به اين است كه از طرف خداوند تحريم شده باشد
چه مانعى دارد كه ضرورتها و مصالحى ايجاب كند كه در پارهاى از زمانها مطلبى
جائز باشد و بعدا تحريم گردد.
ولى در احاديث ديگرى تصريح شده كه فرزندان آدم هرگز با هم ازدواج نكردهاند و
شديدا به كسانى كه معتقد به ازدواج آنها با يكديگرند حمله شده است.
و اگر بنا باشد كه در احاديث متعارض آنچه موافق ظاهر قرآن است ترجيح دهيم بايد
احاديث دسته اول را انتخاب نمود زيرا موافق آيه فوق است.
در اينجا احتمال ديگرى نيز هست كه گفته شود: فرزندان آدم با بازماندگان
انسانهاى پيشين ازدواج كردهاند زيرا طبق رواياتى آدم اولين انسان روى زمين
نبوده، مطالعات علمى امروز نيز نشان ميدهد كه نوع انسان احتمالا از چند مليون سال
قبل در كره زمين زندگى ميكرده، در حالى كه از تاريخ پيدايش آدم تا كنون زمان زيادى
نميگذرد، بنا بر اين بايد قبول كنيم كه قبل از آدم انسانهاى ديگرى در زمين
ميزيستهاند كه به هنگام پيدايش آدم در حال انقراض بودهاند، چه مانعى دارد كه
فرزندان آدم با باقيمانده يكى از نسلهاى پيشين ازدواج كرده باشد ولى همانطور كه
گفتيم اين احتمال با ظاهر آيه فوق چندان سازگار نيست. (اين بحث احتياج به گفتگوى
بيشترى دارد كه از حوصله بحث تفسيرى خارج است).
وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ
الْأَرْحامَ اهميتى كه تقوى در ساختن زير بناى يك جامعه
سالم دارد سبب شده كه مجددا در ذيل آيه، مردم را به پرهيزكارى و تقوى دعوت كند
منتهى در اينجا جملهاى به آن اضافه كرده و ميفرمايد:" از خدايى بپرهيزيد كه
در نظر شما عظمت دارد و به هنگامى كه ميخواهيد چيزى از ديگرى طلب كنيد نام او را
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 247