نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 231
فرمود: نجاشى، آن گاه به اتفاق مسلمانان به قبرستان بقيع آمد و از دور بر او
نماز گذاشت و براى او طلب آمرزش كرد و به ياران خود دستور داد آنها نيز چنين كنند.
بعضى از منافقان گفتند محمد ص بر مرد كافرى كه هرگز او را نديده است نماز ميگذارد،
و حال آنكه آئين او را نپذيرفته است، آيه فوق نازل شد و به- آنها پاسخ گفت [1] از اين روايت
استفاده ميشود كه نجاشى اسلام را بطور كامل پذيرفته بود اگر چه به آن تظاهر
نميكرد.
سابقا گفتيم قرآن در بحثهايى كه پيرامون مذاهب ديگر ميكند، هيچگاه همه را به
يك چشم نمىنگرد و رنگ ضديت با نژاد و جمعيتى به خود نميگيرد، بلكه داورى او بر
اساس برنامههاى آنهاست، و لذا سهم اقليتهاى با ايمان و درستكارى را كه در ميان
يك اكثريت گمراه هستند فراموش نميكند. در اينجا نيز بعد از سرزنش بسيارى از اهل
كتاب بخاطر كتمان آيات خداوند و طغيان و سركشى آنها، كه در آيات سابق به آن اشاره
شد، سخن از اقليتى به ميان مىآورد كه دعوت پيغمبر را اجابت كردند، و براى آنها
پنج صفت ممتاز بيان ميكند:
1- يُؤْمِنُ بِاللَّهِ: آنها كسانى هستند كه از جان و دل به خدا ايمان مىآورند.
2- وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ: آنها به قرآن و آنچه بر شما مسلمانان نازل شده است، ايمان
مىآورند.
3- وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ: ايمان آنها به پيامبر اسلام در حقيقت از ايمان