responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 207

آنها پيمان مؤكدى در اين زمينه گرفته است.

توجه به ماده" تبيين" كه در آيه فوق به كار رفته نشان مى‌دهد كه منظور تنها تلاوت آيات خدا و يا نشر كتب آسمانى نيست، بلكه منظور اين است، حقايق آنها را عريان و آشكار در اختيار مردم بگذارند تا بروشنى همه توده‌ها از آن آگاه گردند، و به روح و جان آنها برسند، و آنها كه در تبيين و توضيح و تفسير و روشن ساختن مسلمانان كوتاهى كنند، مشمول همان سرنوشتى هستند كه خداوند در اين آيه و مانند آن براى علماى يهود بيان كرده است.

از پيغمبر گرامى اسلام ص نقل شده كه فرمود:

من كتم علما عن اهله الجم يوم القيامة بلجام من نار

:" هر كس كه علم و دانشى را از آنها كه اهل آن هستند (و نياز به آن دارند) كتمان كند خداوند در روز رستاخيز، دهنه‌اى از آتش به دهان او مى‌زند".

حسن بن عمار مى‌گويد: روزى نزد" زهرى" رفتم، بعد از آنكه نقل حديث را براى مردم ترك گفته بود، و به او گفتم: احاديثى كه شنيده‌اى براى من بازگو، به من گفت: مگر تو نميدانى كه من ديگر براى كسى حديث نقل نميكنم! گفتم بهر حال يا تو براى من حديث بگو يا من براى تو حديث نقل مى‌كنم، گفت: تو حديث بگو! گفتم: از على ع نقل شده كه مى‌فرمود:

ما اخذ اللَّه على اهل الجهل ان يتعلموا حتى اخذ على اهل العلم ان يعلموا

:" خداوند پيش از آنكه از افراد نادان پيمان بگيرد كه دنبال علم و دانش بروند از علماء و دانشمندان پيمان گرفته است كه به آنها علم بياموزند"! هنگامى كه اين حديث تكان دهنده را براى او خواندم، سكوت خود را شكست و گفت: اكنون بشنو تا براى تو بگويم و در همان مجلس، چهل حديث براى من روايت كرد! [1]


[1]- تفسير ابو الفتوح رازى و تفسير مجمع البيان ذيل آيه فوق. و متن حديث كه از على (ع) نقل شده در نهج البلاغه در كلمات قصار نيز آمده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 207
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست