نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 207
آنها پيمان مؤكدى در اين زمينه گرفته است.
توجه به ماده" تبيين" كه در آيه فوق به كار رفته نشان مىدهد كه
منظور تنها تلاوت آيات خدا و يا نشر كتب آسمانى نيست، بلكه منظور اين است، حقايق
آنها را عريان و آشكار در اختيار مردم بگذارند تا بروشنى همه تودهها از آن آگاه
گردند، و به روح و جان آنها برسند، و آنها كه در تبيين و توضيح و تفسير و روشن
ساختن مسلمانان كوتاهى كنند، مشمول همان سرنوشتى هستند كه خداوند در اين آيه و
مانند آن براى علماى يهود بيان كرده است.
از پيغمبر گرامى اسلام ص نقل شده كه فرمود:
من كتم علما عن اهله الجم يوم القيامة بلجام من نار
:" هر كس كه علم و دانشى را از آنها كه اهل آن هستند (و نياز به آن
دارند) كتمان كند خداوند در روز رستاخيز، دهنهاى از آتش به دهان او مىزند".
حسن بن عمار مىگويد: روزى نزد" زهرى" رفتم، بعد از آنكه نقل حديث
را براى مردم ترك گفته بود، و به او گفتم: احاديثى كه شنيدهاى براى من بازگو، به
من گفت: مگر تو نميدانى كه من ديگر براى كسى حديث نقل نميكنم! گفتم بهر حال يا تو
براى من حديث بگو يا من براى تو حديث نقل مىكنم، گفت: تو حديث بگو! گفتم: از على
ع نقل شده كه مىفرمود:
ما اخذ اللَّه على اهل الجهل ان يتعلموا حتى اخذ على اهل العلم ان يعلموا
:" خداوند پيش از آنكه از افراد نادان پيمان بگيرد كه دنبال علم و دانش
بروند از علماء و دانشمندان پيمان گرفته است كه به آنها علم بياموزند"!
هنگامى كه اين حديث تكان دهنده را براى او خواندم، سكوت خود را شكست و گفت: اكنون
بشنو تا براى تو بگويم و در همان مجلس، چهل حديث براى من روايت كرد! [1]
[1]- تفسير ابو الفتوح رازى و تفسير
مجمع البيان ذيل آيه فوق. و متن حديث كه از على (ع) نقل شده در نهج البلاغه در
كلمات قصار نيز آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 207