نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 183
خشنودى خدا نسبت بخودشان فكر كنند.
توضيح اينكه: از آيات قرآن مجيد استفاده ميشود كه خداوند افراد گنهكار را در
صورتى كه زياد آلوده گناه نشده باشند بوسيله زنگهاى بيدار باش و عكس- العملهاى
اعمالشان، و يا گاهى بوسيله مجازاتهاى متناسب با اعمالى كه از آنها سرزده است،
بيدار مىسازد و براه حق بازمىگرداند. اينها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت
را دارند و مشمول لطف خداوند مىباشند و در حقيقت مجازات و ناراحتيهاى آنها، نعمتى
براى آنها محسوب مىشود. چنان كه در قرآن مىخوانيم:
ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ
أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ: در خشكىها و درياها، فساد و تباهى بر اثر اعمال مردم،
ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آنها را به آنها بچشاند، شايد كه ايشان
برگردند (سوره روم آيه 41).
ولى آنها كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را بمرحله نهايى
برسانند، خداوند آنها را بحال خود وامىگذارد و به اصطلاح به آنها ميدان ميدهد تا
پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حد اكثر مجازات را پيدا كنند.
اينها كسانى هستند كه تمام پلها را در پشت سر خود ويران كردهاند، و راهى
براى بازگشت نگذاشتهاند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى
را كاملا از دست دادهاند.
آيه فوق، اين معنى را تاكيد كرده مىفرمايد: گمان نكنند آنهايى كه كافر شدند،
مهلتى كه به ايشان ميدهيم براى آنها خوبست بلكه مهلت ميدهيم تا به- گناه و طغيان
خود بيفزايند و براى آنان عذاب خوار كننده است.
در خطبهاى كه بانوى شجاع اسلام زينب كبرى ع در شام در برابر حكومت خودكامه
جبار، ايراد كرد، استدلال به اين آيه را در برابر يزيد طغيانگر كه از مصاديق روشن
گنهكار غير قابل بازگشت بود، مىخوانيم، آنجا كه مىفرمايد:
" تو امروز شادى مىكنى و چنين مىپندارى كه چون فراخناى جهان را بر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 183