نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 142
مردمى كه گرفتار آن شكست فاحش شده بودند و آن همه كشته و مجروح داده بودند
(اگر چه عامل اصلى همه اينها خودشان محسوب مىشدند) چنين مردمى نياز شديد به محبت
و دلجويى و مرهم گذاشتن بر جراحات قلبى و جسمى داشتند، تا به سرعت همه اين جراحات،
التيام پذيرد و آماده براى حوادث آينده شوند.
در اين آيه اشاره به يكى از صفات مهم كه در هر رهبرى لازم است شده و آن، مسئله
گذشت و نرمش و انعطاف در برابر كسانى است كه تخلفى از آنها سرزده و بعدا پشيمان
شدهاند، بديهى است شخصى كه در مقام رهبرى قرار گرفته اگر خشن و تندخو و غير قابل
انعطاف و فاقد روح گذشت باشد بزودى در برنامههاى خود مواجه با شكست خواهد شد و
مردم از دور او پراكنده مىشوند و از وظيفه رهبرى بازمىماند و بهمين دليل على ع
در يكى از كلمات قصار خود مىفرمايد:
آلة الرياسة سعة الصدر
: وسيله رهبرى گشادگى سينه است.
دستور به مشورت
وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ بعد از فرمان عفو عمومى، براى زنده كردن شخصيت آنها و تجديد حيات فكرى و روحى
آنان دستور مىدهد كه در كارها با مسلمانان مشورت كن و راى و نظر آنها را بخواه.
اين دستور بخاطر آن است كه پيامبر ص- همانطور كه اشاره كرديم- قبل از آغاز
جنگ" احد" در چگونگى مواجهه با دشمن با ياران خود مشورت كرد و نظر
اكثريت بر اين شد كه اردوگاه، دامنه احد باشد و ديديم كه اين نظر، محصول رضايت
بخشى نداشت. در اينجا اين فكر به نظر بسيارى مىرسيد كه در آينده پيامبر ص نبايد
با كسى مشورت كند. قرآن به اين طرز تفكر پاسخ مىگويد و دستور مىدهد كه باز هم با
آنها مشورت كن هر چند نتيجه مشورت در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 142