نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 135
انسان دست مىدهد و او را به گناهانى مىكشاند نتيجه زمينههاى نامناسب روحى
است كه بر اثر گناهان پيشين در انسان فراهم شده و راه را براى گناهان ديگر هموار
ساخته است و گرنه وسوسههاى شيطانى در دلهاى پاك كه آثار گناهان سابق در آن نيست
اثرى در آن نمىگذارد و لذا مىفرمايد:
" آنهايى كه در ميدان احد فرار كردند شيطان آنان را به سبب پارهاى از
اعمالشان به لغزش انداخت، اما خدا آنها را بخشيد، خداوند آمرزنده و حليم است"
و به اين ترتيب به آنها مىآموزد كه براى كسب پيروزى در آينده بايد بكوشند نخست
خود را تربيت كنند و دل را از گناه بشويند.
ممكن است منظور از گناهى كه سابقا مرتكب شدهاند همان گناه دنياپرستى و
جمعآورى غنائم و مخالفت فرمان پيامبر در بحبوحه جنگ بوده باشد و يا گناهان ديگرى
كه قبل از حادثه احد مرتكب شده بودند و نيروى ايمان را در آنها تضعيف كرده بود.
مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در ذيل اين آيه از" ابو القاسم بلخى" نقل
مىكند كه در روز احد همه مهاجرين و انصار جز 13 نفر (كه با پيامبر 14 نفر
مىشدند) فرار كردند از اين 13 نفر 8 نفر از انصار و 5 نفر از مهاجرين بودند كه در
شخص اين افراد اختلاف شده به جز على ع و طلحه كه همه بالاتفاق گفتهاند آنها فرار
نكردند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 135