نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 29
فرمود"
ما انسان را در درد و رنج آفريديم" هم زندگى او توأم با رنج است و هم اطاعت
فرمان پروردگار توأم با مشكلات مىباشد.
در سخنى از
امير مؤمنان على ع مىخوانيم:
ان الجنة
حفت بالمكاره و ان النار حفت بالشهوات:
" بهشت
در ميان ناملائمات پيچيده شده و دوزخ در لابلاى شهوات"
[1] در اينجا به چند نكته بايد توجه داشت:
1- منظور
از" فَكُّ رَقَبَةٍ" ظاهرا همان آزاد كردن بردگان و
بندگان است.
در حديثى
آمده است كه مردى اعرابى خدمت پيامبر ص آمده و عرض كرد اى رسول خدا! عملى به من
تعليم كن كه مرا داخل بهشت كند، فرمود:
ان كنت اقصرت
الخطبه لقد عرضت المسالة:" اگر چه سخن كوتاهى گفتى، اما مطلب بزرگى سؤال
كردى" (يا اينكه گرچه سخن كوتاهى گفتى اما مقصود خود را به خوبى بيان كردى)
سپس افزود: اعتق النسمة و فك الرقبة:" بردگان را آزاد كن و گردنها را (از طوق
بردگى) بگشا".
راوى سؤال
مىكند مگر اين دو يكى نيست؟
فرمود: نه،
منظورم از اول اين است كه مستقلا بردهاى را آزاد كنى، و در دوم اينكه كمك به
پرداخت قيمت آن نما تا آزاد شود.
سپس افزود:
و الفىء
على ذى الرحم الظالم، فان لم يكن ذلك فاطعم الجائع، واسق الظمان، و امر بالمعروف، و
انه عن المنكر، فان لم تطق ذلك فكف لسانك الا من الخير
:" نسبت
به خويشاوندانى كه به تو ستم كرده و از تو بريدهاند باز گرد (و به آنها نيكى كن)
و اگر چنين كارى ممكن نشود