نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 230
پيغمبر اكرم ص نسبت به انفاق اموال كم بى اعتنا بودند، و مىگفتند: اجر و
پاداش بر چيزهايى داده مىشود كه ما آن را دوست داريم، و اشياء كوچك چيزى نيست كه
مورد علاقه ما باشد، و همچنين نسبت به گناهان كوچك بى اعتنا بودند، آيات نازل شد و
آنها را به خيرات كوچك ترغيب كرد، و از گناهان كوچك بر حذر داشت.
2- پاسخ به يك سؤال
در اينجا سؤالى مطرح است و آن اينكه مطابق اين آيات انسان همه اعمال خود را در
قيامت اعم از نيك و بد كوچك و بزرگ مىبيند، اين معنى چگونه با آيات"
احباط" و" تكفير" و" عفو" و" توبه" سازگار
است؟ زيرا آيات" احباط" مىگويد: بعضى از اعمال مانند" كفر"
تمام" حسنات" انسان را از بين مىبرد لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ (زمر- 65) و طبق آيات" تكفير" گاهى"
حسنات"" سيئات" را از بين مىبرد إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ (هود- 114).
و آيات" عفو" و" توبه" مىگويد: در سايه عفو الهى يا توبه
كردن، گناهان محو مىشوند، اين مفاهيم چگونه با مساله مشاهده تمام اعمال نيك و بد
تطبيق مىكند؟
در پاسخ اين سؤال بايد به يك نكته توجه كرد و آن اينكه: دو اصلى كه در آيات
فوق آمده است كه مىگويد انسان هر ذرهاى از كار نيك و بد را مىبيند به صورت يك
قانون كلى است، و مىدانيم هر قانون ممكن است استثناهايى داشته باشد، آيات"
عفو" و" توبه" و" احباط" و" تكفير" در حقيقت
به منزله استثناء است در اين قانون كلى.
پاسخ ديگر اينكه: در مورد" احباط" و" تكفير" در حقيقت
موازنه و كسر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 230