responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 185

متعال نمى‌فرمايد: ملائكه و روح نازل مى‌شوند"؟ [1] يعنى به قرينه مقابله، اين دو با هم متفاوتند، تفسيرهاى ديگرى نيز براى كلمه" روح" در اينجا ذكر شده چون دليلى براى آنها نبود از آن صرفنظر گرديد.

منظور از" مِنْ كُلِّ أَمْرٍ" اين است كه فرشتگان براى تقدير و تعيين سرنوشتها و آوردن هر خير و بركتى در آن شب نازل مى‌شوند، و هدف از نزول آنها انجام اين امور است.

يا اينكه هر امر خير و هر سرنوشت و تقديرى را با خود مى‌آورند [2] بعضى نيز گفته‌اند منظور اين است كه آنها به امر و فرمان خدا نازل مى‌شوند، ولى مناسب همان معنى اول است.

تعبير به" ربهم" كه در آن تكيه روى مساله ربوبيت و تدبير جهان شده است. تناسب نزديكى با كار اين فرشتگان دارد كه آنها براى تدبير و تقدير امور نازل مى‌شوند و كار آنها نيز گوشه‌اى از ربوبيت پروردگار است.

و در آخرين آيه مى‌فرمايد:" شبى است آكنده از سلامت و خير و رحمت تا طلوع صبح" (سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ).

هم قرآن در آن نازل شده، هم عبادت و احياء آن معادل هزار ماه است، هم خيرات و بركات الهى در آن شب نازل مى‌شود، هم رحمت خاصش شامل حال بندگان مى‌گردد، و هم فرشتگان و روح در آن شب نازل مى‌گردند.

بنا بر اين شبى است سرتاسر سلامت، از آغاز تا پايان، حتى طبق بعضى از


[1] تفسير برهان جلد 4 صفحه 481.

[2] طبق تفسير اول" من" به معنى" لام" است، و مفهوم" مِنْ كُلِّ أَمْرٍ"" لاجل كل امر" مى‌باشد، و بنا بر تفسير دوم" من" به معنى" باء مصاحبت" مى‌باشد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 27  صفحه : 185
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست