نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 184
و اصولا عدد هميشه براى تعداد است مگر اينكه قرينه روشنى بر تكثير باشد.
سپس به توصيف بيشترى از آن شب بزرگ پرداخته، مىافزايد: فرشتگان و روح در آن
شب به اذن پروردگارشان براى تقدير هر كار نازل مىشوند" (تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ
رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ).
با توجه به اينكه" تنزل" فعل مضارع است، و دلالت بر استمرار دارد
(در اصل" تتنزل" بوده) روشن مىشود كه شب قدر مخصوص به زمان پيغمبر اكرم
ص و نزول قرآن مجيد نبوده، بلكه امرى است مستمر و شبى است مداوم كه در همه سال
تكرار مىشود.
در اينكه منظور از روح كيست؟ بعضى گفتهاند:" جبرئيل امين" است
كه" روح الامين" نيز ناميده مىشود، و بعضى" روح" را به
معنى" وحى" تفسير كردهاند، به قرينه آيه 52 سوره شورى"" و كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا":" همانگونه كه بر پيامبران پيش وحى فرستاديم بر
تو نيز به فرمان خود وحى كرديم".
بنا بر اين مفهوم آيه چنين مىشود:" فرشتگان با وحى الهى در زمينه تعيين
مقدرات در آن شب نازل مىشوند".
در اينجا تفسير سومى وجود دارد كه از همه نزديكتر به نظر مىرسد، و آن
اينكه" روح" مخلوق عظيمى است ما فوق فرشتگان، چنان كه در حديثى از امام
صادق ع نقل شده است كه شخصى از آن حضرت سؤال كرد:" آيا روح همان جبرئيل
است"؟ امام ع در پاسخ فرمود:"
جبرئيل من الملائكة، و الروح اعظم من الملائكة، ا ليس ان اللَّه عز و جل يقول:
تنزل الملائكة و الروح"؟
" جبرئيل از ملائكه است، و روح اعظم از ملائكه است، مگر خداوند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 184