نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 18
اما در عين
حال انتخاب راه با خود انسان است، او است كه مىتواند چشم و زبان را در مسير حلال
يا حرام به گردش درآورد، و از دو جاده" خير" و" شر" هر كدام
را بخواهد برگزيند.
و لذا در
حديثى از پيغمبر اكرم ص مىخوانيم:" خداوند متعال به فرزندان آدم
مىگويد:"
يا بن آدم!
ان نازعك لسانك فيما حرمت عليك فقد اعنتك عليه بطبقتين فاطبق، و ان نازعك بصرك الى
بعض ما حرمت عليك فقد اعنتك عليه بطبقتين فاطبق.
..":"
اى فرزند آدم! اگر زبانت خواست تو را وادار به حرام كند من دو لب را براى جلوگيرى
از آن در اختيار تو قرار دادهام، لب را فروبند، و اگر چشمت بخواهد تو را به سوى
حرام ببرد من پلكها را در اختيار تو قرار دادهام، آنها را فرو بند! ..."
[1] و به اين ترتيب خداوند وسائل كنترل اين نعمتهاى بزرگ نيز در اختيار
بشر قرار داده و اين يكى ديگر از الطاف بزرگ او است.
جالب اينكه
آيات فوق در مورد زبان اشاره به لبها شده، اما در مورد چشمها اشاره به پلكها نشده
است، و اين ظاهرا به دو علت است يكى اينكه نقش لبها براى سخن گفتن و غذا خوردن و
ساير جهات به مراتب بيش از پلكها در مورد چشم است، و ديگر اينكه كنترل زبان از
كنترل چشم به مراتب مهمتر و سرنوشتسازتر است.
نكتهها:
1-
شگفتيهاى چشم
چشم را
معمولا به يك دستگاه دوربين عكاسى تشبيه مىكنند كه با عدسى