نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 167
" آيا او نمىداند كه خداوند همه اعمال او را مىبيند" و همه را
براى حساب و جزا ثبت و ضبط مىكند؟! (أَ لَمْ
يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى).
تعبير به قضيه شرطيه در آيات فوق اشاره به اين است كه اين طغيانگر مغرور لا
اقل اين احتمال را بايد بدهد كه پيامبر اسلام ص بر طريق هدايت است، و دعوتش دعوت
به سوى تقوى است، همين احتمال براى اينكه جلو طغيان او را بگيرد كافى است.
بنا بر اين مفهوم اين آيات ترديد در هدايت و دعوت پيامبر ص به سوى تقوى
نمىباشد، بلكه اشاره به نكته ظريف بالاست.
بعضى از مفسران ضمير در" كان" و" أمر" را به همان شخص نهى
كننده مانند" ابو جهل" باز گرداندهاند، بنا بر اين مفهوم آيات چنين
مىشود: اگر او هدايت را بپذيرد و به جاى منع از نماز دعوت به تقوى كند چقدر به
حال او مفيد است؟
ولى تفسير اول مناسبتر به نظر مىرسد.
نكته: عالم هستى محضر خدا است
توجه به اين واقعيت كه هر كارى را انسان انجام مىدهد در پيشگاه خدا است، و
اصولا" تمام عالم هستى محضر خدا است"، و چيزى از اعمال و حتى نيات آدمى
از او پنهان نيست، مىتواند روى برنامه زندگى انسان اثر زياد بگذارد، و او را از
خلافكاريها باز دارد، مشروط بر اينكه ايمان به اين مطلب واقعا در دل او جاى گيرد و
به صورت يك باور قطعى در آيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 27 صفحه : 167