responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 79

پاسخ به دو سؤال‌

در اينجا دو سؤال باقى مى‌ماند نخست اينكه" نازعات" و" ناشطات" جمعهاى مؤنث است، به چه مناسبت در اينجا به كار رفته؟

ديگر اينكه سه سوگند اول با واو قسم شروع شده، ولى در چهارمين و پنجمين سوگند" ف" جانشين آن گشته است كه براى عطف يا تفريع است؟

در پاسخ سؤال اول بايد به اين نكته توجه داشت كه" نازعات" جمع" نازعة" به معنى طايفه و گروهى از فرشتگان است كه اين برنامه را انجام مى‌دهند همچنين" ناشطات" و بقيه اين صيغه‌هاى جمع و از آنجا كه طايفه مؤنث لفظى است جمع آن به همين صورت بسته شده.

و در پاسخ سؤال دوم مى‌توان گفت كه سبقت جستن نتيجه حركت سريع است كه از" سابحات" استفاده مى‌شود، و تدبير امور نيز نتيجه‌اى است براى مجموع اين حركت.

آخرين سخن كه در اينجا بايد گفته شود اين است كه همه اين سوگندها براى بيان مطلبى است كه صريحا در آيه ذكر نشده، ولى از قرينه مقام، و همچنين از آيات بعد به خوبى روشن مى‌شود، هدف اين است كه بگويد:" سوگند به اين امور كه همه شما سرانجام مبعوث و محشور مى‌شويد و قيامت و رستاخيز حق است". [1]

***


[1] و در تقدير چنين است" لتبعثن يوم القيامة و لتحشرن و لتحاسبن".

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست