نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 458
كنايه از احاطه قدرت پروردگار به همه جباران و طغيانگران و مجرمان است، و لذا
در حديثى از على ع آمده است كه معناى اين آيه اين است:
ان ربك قادر على ان يجزى اهل المعاصى جزائهم:
" پروردگارت توانايى دارد كه كيفر گنهكاران را به آنها بدهد" [1] در حديثى از
امام صادق ع مىخوانيم كه فرمود:
المرصاد قنطرة على الصراط، لا يجوزها عبد بمظلمة عبد:
" مرصاد پلى است بر طريقى كه از روى جهنم مىگذرد كسى كه حق مظلومى بر
گردن او باشد از آنجا نخواهد گذشت" [2] و اين در حقيقت از قبيل بيان يك مصداق روشن است چرا كه
كمينگاه الهى منحصر به قيامت و پل معروف صراط نيست، خداوند در همين دنيا نيز در
كمين ظالم است، و عذاب اقوام سه گانه پيشين مصداق بارز آن است.
تعبير به" ربك" (پروردگار تو) اشاره به اين است كه سنت الهى در مورد
اقوام سركش و ظالم و ستمگر در امت تو نيز جارى مىشود، هم تسلى خاطرى است براى
پيامبر ص و مؤمنان كه بدانند اين دشمنان لجوج كينهتوز از چنگال قدرت خدا هرگز
فرار نخواهند كرد، و هم اعلام خطرى است به آنها كه هر گونه ظلم و ستمى را به
پيغمبر اكرم ص و مؤمنان روا مىداشتند، آنها بايد بدانند كسانى كه از آنان
قدرتمندتر و نيرومندتر بودند در مقابل يك تندباد، يك طوفان، و يا يك جرقه و صيحه
آسمانى، تاب مقاومت نياوردند، اينها چگونه فكر مىكنند مىتوانند با اين اعمال
خلافشان از عذاب الهى نجات يابند.
در حديثى از پيغمبر اكرم ص مىخوانيم. كه فرمود:" روح الامين