نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 405
" صحف و كتب ابراهيم و موسى" (صُحُفِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى) [1] در
اينكه مشار اليه" هذا" چيست؟ نظرات گوناگونى وجود دارد:
جمعى گفتهاند اشاره به دستورات اخير در زمينه" تزكيه" و"
نماز" و" مقدم نشمردن حيات دنيا بر آخرت" است، چرا كه اينها از
اساسىترين تعليمات همه انبيا بوده، و در تمام كتب آسمانى آمده است.
بعضى ديگر آن را اشاره به تمام" سوره" مىدانند، چرا كه از توحيد
شروع مىشود، و با نبوت ادامه مىيابد، و به برنامههاى عملى ختم مىشود.
و به هر حال، اين تعبير نشان مىدهد كه محتواى پر اهميت اين سوره، يا خصوص
آيات اخير، از اصول اساسى عالم اديان، و از تعليمات بنيادى همه انبيا و پيامبران
است و اين خود نشانهاى است از عظمت سوره و از اهميت اين تعليمات.
" صحف" جمع" صحيفه" در اينجا به معنى لوح و يا صفحهاى
است كه چيزى بر آن مىنويسند.
آيات فوق نشان مىدهد كه حضرت ابراهيم ع و موسى ع نيز داراى كتابهاى آسمانى
بودهاند.
در روايتى از ابو ذر مىخوانيم كه مىگويد: به پيغمبر اكرم ص عرض كردم انبيا
چند نفر بودند؟
فرمود يكصد و بيست و چهار هزار نفر.
گفتيم: رسولان آنها چند نفر بودند؟
فرمود: سيصد و سيزده نفر، و بقيه فقط" نبى" بودند.
[1] ممكن است" صُحُفِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى" توضيحى براى" الصُّحُفِ
الْأُولى" باشد، اين احتمال نيز وجود دارد كه
بيان و مصداق روشن آن باشد، در صورت اول همه كتب انبياى پيشين را شامل مىشود، و
در صورت دوم تنها صحف ابراهيم و موسى را.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 405