نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 364
ولى با توجه به اينكه آيات بعد سخن از مساله معاد و حساب اعمال مىگويد تفسير
اول از همه مناسبتر است، هر چند جمع ميان هر سه تفسير در آيه شريفه نيز بعيد به
نظر نمىرسد.
جالب اينكه: ميان سوگندهايى كه قبلا ياد شده با مساله مراقبت فرشتگان از اعمال
آدمى كه جواب قسم محسوب مىشود رابطه زندهاى است، چرا كه آسمان بلند و ستارگانى
كه مسيرهاى منظم خود را همواره مىپيمايند دليلى بر وجود نظم و حساب در اين عالم
بزرگند، پس چگونه ممكن است اعمال انسانها بىحساب و كتاب باشد، و مراقبين الهى بر
آن نظارت نكنند.
***
سپس به عنوان يك استدلال بر مساله معاد در برابر كسانى كه آن را غير ممكن
مىشمردند مىفرمايد:" انسان بايد نگاه كند از چه چيز آفريده شده است"؟!
(فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ).
و به اين ترتيب قرآن دست همه انسانها را گرفته و به خلقت نخستين باز
مىگرداند، و با يك جمله استفهاميه از آنها مىپرسد" آفرينش شما از چه بوده
است".
***
و بىآنكه منتظر پاسخ آنها باشد جواب اين سؤال را كه روشن است خودش
مىدهد، و مىافزايد:" او از يك آب جهنده آفريده شد"! (خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ) كه اين توصيفى است براى نطفه مرد كه در آب منى شناور است، و به هنگام بيرون
آمدن جهش دارد.
***
و بعد در توصيف ديگرى از اين آب مىگويد:" خارج مىشود از ميان صلب
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 364