responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 364

ولى با توجه به اينكه آيات بعد سخن از مساله معاد و حساب اعمال مى‌گويد تفسير اول از همه مناسبتر است، هر چند جمع ميان هر سه تفسير در آيه شريفه نيز بعيد به نظر نمى‌رسد.

جالب اينكه: ميان سوگندهايى كه قبلا ياد شده با مساله مراقبت فرشتگان از اعمال آدمى كه جواب قسم محسوب مى‌شود رابطه زنده‌اى است، چرا كه آسمان بلند و ستارگانى كه مسيرهاى منظم خود را همواره مى‌پيمايند دليلى بر وجود نظم و حساب در اين عالم بزرگند، پس چگونه ممكن است اعمال انسانها بى‌حساب و كتاب باشد، و مراقبين الهى بر آن نظارت نكنند.

***
سپس به عنوان يك استدلال بر مساله معاد در برابر كسانى كه آن را غير ممكن مى‌شمردند مى‌فرمايد:" انسان بايد نگاه كند از چه چيز آفريده شده است"؟! (فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ مِمَّ خُلِقَ‌).

و به اين ترتيب قرآن دست همه انسانها را گرفته و به خلقت نخستين باز مى‌گرداند، و با يك جمله استفهاميه از آنها مى‌پرسد" آفرينش شما از چه بوده است".

***
و بى‌آنكه منتظر پاسخ آنها باشد جواب اين سؤال را كه روشن است خودش مى‌دهد، و مى‌افزايد:" او از يك آب جهنده آفريده شد"! (خُلِقَ مِنْ ماءٍ دافِقٍ‌) كه اين توصيفى است براى نطفه مرد كه در آب منى شناور است، و به هنگام بيرون آمدن جهش دارد.

***
و بعد در توصيف ديگرى از اين آب مى‌گويد:" خارج مى‌شود از ميان صلب‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 26  صفحه : 364
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست