نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 307
و مجرمان و چگونگى نامه اعمال آنها سخن مىگويد، نخست مىفرمايد:
" اما كسى كه نامه عملش را به پشت سرش دادهاند" (وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ وَراءَ ظَهْرِهِ).
***
" به زودى فرياد مىزند اى واى بر من كه هلاك شدم"! (فَسَوْفَ يَدْعُوا ثُبُوراً).
***
" و در شعلههاى سوزان آتش دوزخ مىسوزد" (وَ يَصْلى سَعِيراً).
در اينكه چگونه نامه اعمالشان را به پشت سرشان مىدهند، و چگونه اين آيه با
آياتى كه مىگويد نامه اعمالشان را به دست چپشان مىدهند، جمع مىشود؟
مفسران تفسيرهاى گوناگونى ذكر كردهاند:
بعضى گفتهاند: دست راست آنها را به گردنشان زنجير مىكنند، و نامه اعمالشان
را به دست چپ و از پشت سر مىدهند كه نشانه ذلت و سرافكندگى و شرمسارى است.
بعضى ديگر گفتهاند: هر دو دست آنها را مانند اسيران از پشت سر مىبندند و
نامه اعمالشان را به دست چپشان مىدهند.
بعضى ديگر گفتهاند: با توجه به آيه 47 سوره نساء كه مىگويد مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى
أَدْبارِها:" پيش از آنكه صورتهايى را محو كنيم و به
پشت سر بازگردانيم" اين گروه مجرمان صورتهايشان به عقب برگشته، و بايد نامه
اعمالشان را شخصا بخوانند، لذا آن را به دست چپ آنها در پشت سر مىدهند.
ولى مناسبتر اين است كه گفته شود اصحاب اليمين با سرافرازى و افتخار و مباهات
نامه اعمالشان را به دست راست گرفته و صدا مىزنند: هاؤُمُ اقْرَؤُا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 307