نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 260
16- سپس آنها مسلما وارد دوزخ مىشوند.
17- بعد به آنها گفته مىشود اين همان چيزى است كه آن را تكذيب مىكرديد!
تفسير: گناهان زنگار دلهاست
در آخرين آيه از آيات گذشته اشاره گويايى به سرنوشت شوم مكذبان شده بود، آيات
مورد بحث نخست به معرفى آنان پرداخته، مىگويد:" آنها كسانى هستند كه روز جزا
را انكار مىكنند (الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ
بِيَوْمِ الدِّينِ).
***
و بعد مىافزايد:" تنها كسانى روز جزا را تكذيب مىكنند كه متجاوز و
گنهكارند" (وَ ما يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ
مُعْتَدٍ أَثِيمٍ).
يعنى ريشه انكار قيامت، منطق و تفكر و استدلال نيست، بلكه افرادى كه مىخواهند
پيوسته به تجاوزها ادامه دهند و در گناه غوطهور باشند منكر قيامت مىشوند (توجه
داشته باشيد كه" اثيم" صفت مشبهه است و دلالت بر استمرار و ادامه گناه
دارد).
آنها مىخواهند بدون هيچگونه احساس مسئوليت، و به گمان خود با نهايت آزادى و
دورى از هر گونه فشار و ناراحتى و جدان به زشتكاريها ادامه دهند و هيچ قانونى را
به رسميت نشناسند اين نظير همان چيزى است كه در آيه 5 سوره قيامت آمده است بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ:" بلكه انسان مىخواهد در آينده عمر خويش پيوسته راه
فجور پيش گيرد، لذا قيامت را تكذيب مىكند".
و به اين ترتيب همانگونه كه عقيده در عمل اثر مىگذارد، اعمال آلوده نيز در
شكل بندى عقائد تاثير مىكند، اين معنى در تفسير آيات بعد روشنتر خواهد شد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 260