نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 255
روشن نساخته كه منظور از اين تفسير كدام تفسير است، از معصوم است يا از غير
او).
قرائنى كه اين معنى را تاييد مىكند عبارت است از:
1- تعبير به" كتاب" در قرآن مجيد در اينگونه موارد غالبا به معنى
نامه اعمال است.
2- آيه اخير كه به صورت تفسير براى سجين ذكر شده مىفرمايد آن كتابى است رقم
زده شده، و اينكه بعضى آيه را تفسير سجين نگرفتهاند مسلما بر خلاف ظاهر است.
3- بعضى گفتهاند كه" سجين" و" سجيل" يك معنى دارد، و
مىدانيم سجل (به كسر سين و جيم و تشديد لام) به معنى كتاب بزرگ است [1] 4- از آيات
ديگر قرآن استفاده مىشود كه اعمال انسان در چند كتاب ثبت و ضبط مىشود، تا به
هنگام حساب هيچگونه عذر و بهانهاى براى هيچكس باقى نماند.
نخست نامه اعمال شخصى است كه در قيامت به دست صاحبان آنها داده مىشود،
نيكوكاران به دست راستشان، و بدكاران به دست چپشان، و در آيات قرآن بسيار به آن
اشاره شده است.
دوم كتابى است كه مىتوان آن را نامه اعمال امتها نام گذارد كه در آيه 28
سوره" جاثيه" به آن اشاره شده:
كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى إِلى كِتابِهَا:"
روز قيامت هر امتى به نامه اعمالش فرا خوانده مىشود".
سوم نامه اعمال عمومى همه بدكاران و نيكوكاران است كه در آيات مورد بحث و آيات
آينده به عنوان" سجين" و" عليين" از آن نام برده شده.
خلاصه طبق اين تفسير" سجين" همان ديوان كل است كه نامه اعمال
[1]" روح المعانى" جلد 30
صفحه 70 و" مجمع البحرين" ماده" سجل".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 255