نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 198
اين آيات
قرآنى هرگز مانند سخنان كاهنان كه از طريق ارتباط با شياطين دريافت مىداشتند
نمىباشد، و نشانههاى اين حقيقت در آن ظاهر است، چرا كه سخنان كاهنان آميخته با
دروغ و اشتباهات فراوان بود، و بر محور اميال و مطامعشان دور مىزند: و اين هيچ
نسبتى با قرآن مجيد ندارد.
در حقيقت
پاسخى است به يكى از نعمتهاى ديگر مشركان كه مىگفتند پيامبر اسلام ص كاهن است، و
آنچه را آورده از شياطين گرفته، در حالى كه سخن شيطانى تاريك است و گمراه كننده،
ولى آيات قرآنى- همانگونه كه در اولين بر خورد براى هر كس روشن مىشود سراسر نور و
هدايت و روشنايى است.
واژه"
رجيم" در اصل از ماده" رجم" و" رجام" (بر وزن لجام) به
معنى سنگ گرفته شده، و سپس به پرتاب سنگ براى راندن شخص يا حيوانى اطلاق گرديده، و
بعد از آن به معنى هر گونه طرد كردن و دور كردن آمده، و منظور از" شيطان
رجيم" در اينجا همين معنى است، يعنى شيطانى كه از درگاه خداوند مطرود است.
نكته:
شرايط رسول شايسته
صفات
پنجگانهاى كه در آيات فوق براى" جبرئيل امين" به عنوان فرستاده خداوند
به سوى پيغمبر گرامى اسلام ص آمده، صفاتى است كه با در نظر گرفتن سلسله مراتب در
هر رسول و فرستادهاى ضرورت دارد.
نخست كرامت و
داشتن صفات برجسته نفسانى است كه او را لايق رسالت مهمى كند.
سپس دارا
بودن قدرت (ذى قوة) تا در امر رسالت خويش با قاطعيت و توانايى پيش رود، و از هر
ضعف و فتور و سستى بر كنار باشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 198