نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 173
چوپان است.
منظور اين
است شدت هول و وحشت آن روز به قدرى است كه هر انسانى نفيسترين اموال خويش را
فراموش مىكند.
مرحوم"
طبرسى" در" مجمع البيان" نقل مىكند كه بعضى" عشار" را
به معنى" ابرها" گرفتهاند، و" عطلت" به معنى تعطيل شدن باران
آنها است، يعنى در آن روز ابرها در آسمان ظاهر مىشود اما نمىبارد (ممكن است اين
ابرها ناشى از گازهاى مختلف يا ابرهاى اتمى و يا تودههاى گرد و غبار حاصل از
متلاشى شدن كوهها در آستانه قيامت باشد كه ابرهايى است بدون باران).
ولى"
طبرسى" مىافزايد:" بعضى گفتهاند تفسير" عشار" به"
ابرها" چيزى است كه در لغت عرب شناخته نشده".
اما با توجه
به مطلبى كه" طريحى" در" مجمع البحرين" آورده كه"
عشار" در اصل به معنى شتران باردار است، و سپس به هر بار دارى گفته شده ممكن
است اطلاق آن بر" ابرها" نيز به خاطر آن باشد كه آنها نيز غالبا
باردارند، هر چند ابرهايى كه در آستانه قيامت در صفحه آسمان ظاهر مىشود باردار
نيست (دقت كنيد).
بعضى
نيز" عشار" را به معنى خانهها يا زمينهاى زراعتى تفسير كردهاند كه در
آستانه قيامت تعطيل مىگردد و از ساكنان و زراعت خالى مىشود.
ولى تفسير
اول از همه معروفتر است.
***
در آيه
بعد مىافزايد:" و در آن هنگام كه حيوانات وحشى جمع مىشوند" (وَ
إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ).
همان
حيواناتى كه در حال عادى از هم دور بودند، و از يكديگر مىترسيدند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 173