نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 161
فوق نشان
مىدهد كه اين دو واژه داراى دو معنى متفاوت است.
"
كفرة" و" فجرة" (بر همان وزن) جمع" كافر" و"
فاجر" است كه اولى اشاره به افراد فاسد العقيده و دومى اشاره به افراد فاسد
العمل است.
از اين آيات
به خوبى استفاده مىشود كه در صحنه قيامت آثار عقائد و اعمال سوء انسانها در
چهرههايشان نمايان مىگردد.
ضمنا تعبير به
وجوه به خاطر اين است كه رنگ صورت بيش از هر چيزى مىتواند بيانگر حالات درونى
باشد، هم ناراحتيهاى فكر و روحى و هم ناراحتىهاى جسمانى.
به هر حال
گروهى در آنجا خندان و مسرورند، چهرههايشان گشاده و نورانى است، روشنايى ايمان و
پاكى عمل در صورت آنها موج مىزند،" و رنگ رخساره آنها خبر از سر درون
مىدهد".
بر عكس گروهى
كه تاريكى كفر و زشتى اعمالشان در چهرههايشان نمايان است، گويى گرد و غبار سياهى
بر صورتشان نشسته، و هالهاى از دود آن را در خود فرو برده، آثار غم و اندوه و رنج
و درد از صورتهايشان مىبارد، و اصولا همانگونه كه در آيه 41 سوره رحمان
آمده" يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيماهُمْ""
گنهكاران با سيمايشان شناخته مىشوند" در آن روز رنگ چهرهها براى شناخت
انسانها كافى است.
نكته: راه
خودسازى
تعبيراتى كه
در آيات كوتاه و پر طنين اين سوره آمده برنامه جامعى براى خودسازى است:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 161