نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 26 صفحه : 109
خائف است، و
خود را از هواى نفس باز داشته" [1]منظور" مقام عدالت" او است، چرا كه ذات مقدس او مايه خوف نيست، خوف از
عدالت او مىباشد، و در حقيقت اين خوف از مقايسه اعمال خود با عدل او حاصل مىشود،
همانگونه كه مجرمان از ديدن يك قاضى عادل بر خود مىلرزند، و از شنيدن نام محكمه و
دادگاه وحشت مىكنند، در حالى كه شخص بىگناه نه از آن ترسى دارد، و نه از اين
وحشتى! در ميان اين تفسيرهاى سه گانه تضادى نيست و ممكن است همه آنها در معنى آيه
جمع باشد.
2-
رابطه" طغيان" و" دنيا پرستى"
در حقيقت آيات
فشرده بالا اصول سعادت و شقاوت انسان را به نحو زيبا و شايستهاى ترسيم كرده است،
شقاوت انسان را در" طغيان" و" دنيا پرستى" مىشمرد، و سعادت
او را در" خوف از خدا" و" ترك هوا" و عصاره تمام تعليمات
انبياء و اولياء نيز همين است و بس.
در حديثى از
امير مؤمنان على ع مىخوانيم:
ان اخوف ما
اخاف عليكم اثنان: اتباع الهوى و طول الامل، فاما اتباع الهوى فيصد عن الحق، و اما
طول الامل فينسى الآخرة:
"
هولناكترين چيزى كه از آنها بر شما خائفم دو چيز است: پيروى از هواى نفس، و
آرزوهاى طولانى، اما پيروى از هوى شما را از حق باز مىدارد، و اما آرزوهاى طولانى
آخرت را به فراموشى مىسپرد" [2]