نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 402
***
سپس مىافزايد:" براى چه روزى شهادت اين رسولان و گواهى آنها بر
امتها به تاخير افتاده"؟! (لِأَيِّ
يَوْمٍ أُجِّلَتْ) [1]
***
" براى روز جدايى" (لِيَوْمِ الْفَصْلِ).
روز جدايى حق از باطل، جدايى صفوف مؤمنان از كافران، و نيكوكاران از بدكاران،
و روز داورى مطلق حق در باره همگان.
اين سؤال و جواب براى بيان عظمت آن روز بزرگ است و چه تعبير پر معنى و گويايى
از آن روز شده است" روز جداييها"!
***
سپس براى بيان عظمت آن روز
مىفرمايد:" تو چه مىدانى يوم الفصل و روز جداييها چيست"؟ (وَ ما أَدْراكَ ما يَوْمُ الْفَصْلِ).
جايى كه پيامبر ص با آن علم وسيع و گسترده، و با آن ديده تيز بينى كه اسرار
غيب را مشاهده مىكرد ابعاد عظمت آن روز را به درستى نداند، تكليف بقيه مردم روشن
است، و همان گونه كه بارها گفتهايم درك تمام اسرار با عظمت قيامت براى ما
زندانيان قفس دنيا ممكن نيست تنها شبحى از آن را مىبينيم و به آن ايمان داريم.
***
[1] طبق اين تفسير ضمير در"
اجلت" به شهادت انبيا و رسل باز مىگردد كه از آيه قبل استفاده مىشود، ولى
بعضى گفتهاند: به تمام امور مربوط به انبياء و اخبارى كه آنها در مورد ثواب و
عقاب و حوادث قيامت و مانند آن دادند بازمىگردد، بعضى نيز آن را اشاره به تمام
امورى كه در آيات قبل آمده مانند تاريك شدن ستارگان و ... مىدانند، ولى روشن است
كه تفسير اول از همه مناسبتر مىباشد، چرا كه مرجع ضمير در آيه متصل به آن است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 402