نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 153
در آيه ديگر مىخوانيم: قُلْ كَفى
بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ:" بگو كافى است براى گواه ميان من و شما، خداوند، و
كسى كه علم كتاب نزد او است" (رعد 43).
از سوى ديگر در احاديث متعددى كه در كتب اهل سنت و شيعه نقل شده چنين
مىخوانيم كه ابو سعيد خدرى مىگويد از رسول خدا ص معنى" الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ" را سؤال كردم، فرمود:" او وصى برادرم سليمان بن
داود بود، گفتم:" وَ مَنْ عِنْدَهُ
عِلْمُ الْكِتابِ" كيست؟ فرمود: ذاك اخى على بن ابى
طالب!" او برادرم على بن ابى طالب است" [1] با توجه به اينكه" عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ" كه در مورد" آصف" آمده" علم جزئى" را مىگويد،
و" عِلْمُ الْكِتابِ" كه در باره على ع آمده" علم كلى" را مىگويد، تفاوت ميان
مقام علمى" آصف" و على ع روشن مىگردد.
از سوى سوم در آيه 89 سوره نحل مىخوانيم: وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ
شَيْءٍ:" ما قرآن را بر تو نازل كرديم كه بيانگر
هر چيزى است".
روشن است كسى كه عالم به اسرار چنين كتابى باشد، بايد اسرار غيب را بداند، و
اين دليلى است آشكار بر اينكه ممكن است انسانى از اولياء اللَّه، از اسرار غيب به
فرمان خدا آگاه گردد.
در زمينه علم غيب ذيل آيه 50 و 59 سوره انعام (جلد 5 صفحه 245 و 268) و آيه
188 سوره اعراف (جلد 7 صفحه 46) بحثهاى ديگرى داشتهايم.
***
[1] به جلد 3" احقاق الحق"
صفحه 280- 281 و" نور الثقلين" جلد 2 صفحه 523 مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 25 صفحه : 153