responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 141

(عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‌ غَيْبِهِ أَحَداً) [1]

***
سپس به عنوان يك استثنا از اين مساله كلى مى‌افزايد:" مگر رسولى كه او را برگزيده، و از آنان راضى شده" (إِلَّا مَنِ ارْتَضى‌ مِنْ رَسُولٍ‌) به او آنچه را بخواهد از علم غيب مى‌آموزد، و از طريق وحى به او ابلاغ مى‌كند.

" سپس مراقبين و نگهبانانى از پيش رو و پشت سر همراه او مى‌فرستد" (فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَداً)" رصد" در اصل معنى" مصدرى" دارد و به معنى آمادگى براى مراقبت از چيزى است، و بر اسم" فاعل" و" مفعول" نيز اطلاق شده است، و در مفرد و جمع هر دو به كار مى‌رود، يعنى به يك فرد مراقب و نگهبان يا جمعيت مراقبين و نگهبانان هر دو اطلاق مى‌شود.

و منظور از آن در اينجا فرشتگانى است كه خداوند بعد از نزول وحى به آنها دستور مى‌دهد پيامبرش را از هر سو احاطه كنند، و از شر شياطين جن و انس و وسوسه‌هاى آنها و آنچه اصالت وحى را خدشه‌دار مى‌كند، محافظت و پاسدارى نمايند، تا پيام الهى بى‌كم و زياد و بدون كمترين خدشه‌اى به بندگان ابلاغ گردد.

و اين خود يكى از دلائل معصوم بودن پيامبران است كه با نيروهاى غيبى و امدادهاى الهى، و مراقبت فرشتگان او، از لغزشها و خطاها مصون و محفوظند.

***

[1]" عالِمُ الْغَيْبِ‌" خبر براى مبتداى محذوفى است، و در تقدير" هو العالم الغيب" مى‌باشد، و بعضى آن را صفت، يا بدل، براى" ربى" در آيه قبل دانسته‌اند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 25  صفحه : 141
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست