نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 212
تنها به معنى دو برابر نيست، بلكه چندين برابر را نيز شامل مىشود كه در
مورد" انفاق" تا هفتصد برابر، و بيش از آن، در قرآن آمده است! (بقره-
261).
ضمنا جمله"يَغْفِرْ لَكُمْ" دليل بر اين است كه انفاق، يكى از عوامل آمرزش گناه
است.
تعبير به" شكور" كه يكى از اوصاف خدا است، دليل بر اين است كه
خداوند از بندگانش به وسيله پاداشهاى عظيم تشكر مىكند، و" حليم" بودن
او اشاره به مساله آمرزش گناهان، و عدم تعجيل در عقوبت بندگان است.
***
و بالآخره در آخرين آيه مىفرمايد:" او آگاه از پنهان و آشكار است و
قدرتمند و حكيم است" (عالِمُ
الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ).
از اعمال بندگان مخصوصا انفاقهاى آنها، در نهان و آشكار، با خبر است، و اگر از
آنها تقاضاى وامى مىكند، نه به خاطر نياز و عدم قدرت است بلكه به خاطر كمال لطف و
محبت است، و اگر اين همه پاداش در برابر انفاقها به آنها وعده مىدهد، اين نيز
مقتضاى حكمت او است.
و به اين ترتيب اوصاف پنجگانه خداوند كه در اين آيه و آيه قبل به آن اشاره
شده، همگى نوعى ارتباط با مساله انفاق در راه او دارد، ولى توجه به اين صفات
پنجگانه خداوند علاوه بر مساله تشويق به انفاق، انسان را در مساله اطاعت پروردگار
به طور كلى و خوددارى از هر گونه گناه مصممتر مىكند و به او قوت قلب و نيروى
اراده و روح تقوا مىبخشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 212