نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 105
از هر گونه ظلم و ستم و نقص" تاكيد مىكند، زيرا با توجه به مظالم بيحساب
ملوك و شاهان واژه" ملك" تداعى معانى نامقدسى مىكند كه با كلمه"
قدوس" همه شستشو مىشود.
و از طرفى روى" قدرت" و" علم" كه دو ركن اصلى حكومت است
تكيه نموده، و چنان كه خواهيم ديد اين صفات ارتباط نزديكى به بحثهاى آينده اين
سوره دارد، و نشان مىدهد كه انتخاب اوصاف حق در آيات مختلف قرآن روى حساب و نظم و
رابطه خاصى است.
در باره تسبيح عمومى موجودات جهان قبلا بحثهاى مشروحى داشتهايم [1]
***
بعد از اين
اشاره كوتاه و پرمعنى به مساله توحيد و صفات خدا به مساله بعثت پيامبر اسلام ص و
هدف از اين رسالت بزرگ كه در ارتباط با عزيز و حكيم و قدوس بودن خداوند است
پرداخته چنين مىگويد:" او كسى است كه در ميان درس نخواندهها رسولى از
خودشان برانگيخت تا آياتش را بر آنها بخواند" (هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ
يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ).
و در پرتو اين تلاوت" آنها را از هر گونه شرك و كفر و انحراف و فساد پاك
و پاكيزه كند، و كتاب و حكمت بياموزد" (وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ).
" هر چند پيش از آن در ضلال مبين و گمراهى آشكارى بودند" (وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ).
جالب اينكه بعثت پيامبر اسلام ص را با آن ويژگيهايى كه جز از طريق اعجاز
نمىتوان تفسير كرد نشانه عظمت خدا و دليل بر وجود او گرفته، مىگويد:
[1] تفسير نمونه جلد 12 ذيل آيه 44
سوره اسراء و ذيل آيه 41 نور (جلد 14 صفحه 497).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 24 صفحه : 105