responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 78

كه شبيه شما بودند هلاك و نابود كرديم، آيا كسى هست كه متذكر شود و پند گيرد" (وَ لَقَدْ أَهْلَكْنا أَشْياعَكُمْ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ).

" اشياع" جمع" شيعه" به معنى كسانى است كه از سوى فردى به هر طرف مى‌روند و امور مربوط به او را نشر و شياع مى‌دهند، و او را تقويت مى‌كنند و اگر شيعه به معنى پيرو استعمال مى‌شود نيز از همين جهت است.

مسلما اقوام پيشين، پيرو مشركان مكه و مانند آنها نبودند، بلكه قضيه بر عكس بود، اما از آنجا كه طرفداران يك نفر" شبيه" او هستند اين واژه در معنى" شبيه و مانند" نيز به كار مى‌رود.

اين را نيز نبايد ناديده گرفت كه اين گروه از كفار مكه از برنامه‌هاى پيشينيان نيرو مى‌گرفتند، و از خط مكتب آنها استفاده مى‌كردند، و به همين جهت بر اقوام پيشين اشياع (شيعه‌ها) اطلاق شده است.

به هر حال اين آيه بار ديگر اين حقيقت را تاكيد مى‌كند كه وقتى اعمال و رفتار و اعتقادات شما با آنها يكى است، دليلى ندارد كه شما سرنوشتى جز سرنوشت آنها داشته باشيد بيدار شويد و پند گيريد.

***
سپس به اين اصل اساسى اشاره مى‌كند كه با مرگ اقوام پيشين اعمال آنها نابود نشد، بلكه" هر كارى را انجام دادند در نامه‌هاى اعمالشان ثبت است" (وَ كُلُّ شَيْ‌ءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ).

همين گونه اعمال شما نيز ثبت و ضبط مى‌شود، و براى يوم الحساب محفوظ است.

" زبر" جمع" زبور" به معنى" كتاب" است، و در اينجا اشاره به نامه اعمال آدميان مى‌باشد، بعضى نيز احتمال داده‌اند كه منظور از آن" لوح محفوظ"

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 23  صفحه : 78
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست